• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
چهار شنبه 2 آبان 1397
کد مطلب : 35336
+
-

الکل چگونه در ایران قاچاق می‌شود؟

هوس قمار دیگر

این شوخی ‌که «در ایران مشروبات الکلی بیشتر تلفات می‌دهد یا پراید؟» مشکلات ما را حل نمی‌کند

هوس قمار دیگر

زهرا رستگارمقدم

شیشه را در دست‌ می‌گیرد و رنگ را به آن تزریق می‌کند. بعد مراحل پلمب بطری آغاز می‌شود. سوپاپ پلاستیکی را در بطری می‌چرخاند و در بطری را سفت می‌کند و کاپ(نایلونی) روی آن می‌کشد و روی شعله گاز می‌گیرد. کاپ در بطری را به‌ظاهر پلمب می‌کند و با شانه‌ای رد‌هایی روی در می‌اندازد تا خط برش و باز کردن در بطری مشخص شود. گاهی 17بار یک بطری را پر می‌کنند و باز بطری‌های خالی با قیمتی اندک خریده می‌شود. بعضی کاپ‌ها مجهز به لایه‌های آسان‌باز شو مثل پاکت‌های سیگار هستند و بعضی تکه ‌ای‌فلزی دارند که زیر کاپ استفاده می‌شود تا بطری اصل به‌نظر برسد. پس از این مراحل، مرگ در می‌زند. شاید با شنیدن خبرهایی درباره مرگ عده‌ای از هم‌وطنانمان در گوشه‌گوشه ایران، بد نباشد کمی جدی به این موضوع نگاه کنیم. نباید قبح مرگ را از بین برد. این شوخی ‌که« در ایران مشروبات الکلی بیشتر تلفات می‌دهد یا پراید؟» مشکلات ما را حل نمی‌کند. مافیای الکل در ایران همچنان بازار تولید، واردات و فروش خود را به هر نحوی تأمین می‌کند و قاچاق الکل مرحله به مرحله پیش می‌رود.

چند دلار برای شیشه و کاپ ودکای اوریجینال 

می‌گویند مافیا در فقدان قانون رشد می‌کند؛ درحالی‌که عده‌ای معتقدند مافیا از قانون، تغذیه می‌کند؛ از قانونی اضافی؛ هر جا قانون اضافه باشد مافیا همان‌جاست. عده‌ای از خورنده‌های الکلی با اینکه معتقدند نگرانی‌هایشان همیشگی است و ربطی به خبرهای تازه ندارد، باز به ترک فکر نمی‌کنند. از لحظه اول خرید تا زمان نوشیدن و تا ماه‌ها پس از نوشیدن مدام به این موضوع فکر می‌کنند که آنچه نوشیده‌اند، اصل بوده یا تقلبی؟ اما مافیای الکل تقلبی تنها مختص ایران نیست. از آمریکا به‌عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده الکل گرفته تا اروپای غربی مثل آلمان، هلند، فرانسه و کشور سردسته مافیای الکل «انگلیس» همگی کم و بیش درگیر معضل تقلبی‌ها هستند. براساس آمار سازمان بهداشت جهانی ایران یکی از بازارهای هدف مافیای الکل در جهان محسوب می‌شود. شیشه‌های کمپانی‌های مشروب‌های الکلی را چین تولید می‌کند و بازار تقلبی‌ها هم دست همین کشور است. پس ادوات از چین پخش و در هر کشوری مثل ایران پر می‌شود. برای تصدیق این جمله بد نیست نگاهی  فعالیت بعضی به آژانس‌های مسافرتی معروف بیندازید؛ متوجه خواهید شد که با چند دلار می‌توانید شیشه و کاپ برای تهیه ودکای اوریجینال سفارش دهید.

قاچاقی که حد و جرم شرعی نداشته باشد

نگاهی به شیشه مشروب می‌اندازد و می‌گوید چطور می‌توانند چنین زباله‌ای را بخورند؟ بعد ادامه می‌دهد که با وجود نوسانات بازار ارز و بالا رفتن قیمت دلار، هنوز قیمت مشروبات الکلی ثابت مانده است. این به آن معناست که آنچه می‌نوشند هیچ ربطی به تصورات‌شان ندارد. محمودی، از کارکنان گمرک با اشاره به بالا رفتن ضریب تقلب در این شیشه‌ها می‌گوید ورود مشروبات الکلی به کشور از طریق بار، ممکن، عقلانی و به صرفه نیست؛ «اگر در بار، یک قوطی یا چند شیشه پیدا کنند کل بار ضبط خواهد شد و این اصلا برای سفارش‌دهنده به صرفه نیست.» 

آن‌طور که بر اساس گزارش عملکرد تیم امحای نیروی انتظامی در اخبار اعلام شده اغلب قاچاق الکل از مرزهای غربی و شمال غربی ایران انجام‌می‌شود. اما در جنوب این کالا از امارات، کویت و... به ایران می‌رسد. از سویی آمار کشته‌شدگان تیراندازی در کوه‌ها و درگیری‌های نیروهای انتظامی با قاچاقچیان در سنندج و پاوه نسبت به دیگر شهرها بیشتر است. هرچند به اعتقاد بسیاری از ساقیان الکل واردکردن شیشه به‌صرفه نیست، عده‌ای خطر می‌کنند و در بار سیب، گوجه یا سیب‌زمینی شیشه‌هایی پنهان می‌کنند. بعضی از شوتی‌ها یا راننده‌هایی که خودرو را‌ با سرعت 200کیلومتر بر ساعت می‌رانند و معمولا زانتیا یا پژو سوارند، الکل هم بار می‌زنند، هرچند تعدادشان اندک است اما بیشتر شوتی‌ها کالای قاچاق حمل می‌کنند که اگر به خطر افتادند تنها به جریمه‌ای مسئله را رفع و رجوع کنند و حد و جرم شرعی نداشته باشند.

دستکاری فنرهای عقب خودرو

شیشه‌ها را در سوله‌ای پر می‌کنند. اگر بارکدهایشان را جلوی بارکد‌خوان بگیرید، همه‌‌چیز درست به‌نظر می‌رسد اما شیشه‌هایی که یک‌بار بارکد زده شده بارها پر می‌شود و پس از مصرف دوباره و چندباره پلمب می‌شود. تیمور که چند بار بازداشت شده و چندین پرونده باز دارد می‌گوید: پیش‌ترها فنرهای عقب خودروها را دستکاری می‌کردند و اگر خودرو را خالی می‌دیدید، پشت آن بالاتر از حد معمول قرار می‌گرفت تا وقتی جنس داخل صندلی‌های عقب پر می‌شد ماشین معمولی به‌نظر برسد. حالا کمتر با این ماشین‌ها مشروب رد می‌کنند و بیشتر برای قاچاق کالا از این روش استفاده می‌شود. تیمور حالا به جرم انبار کردن 300شیشه مشروب گران‌قیمت بازداشت و زندانی شده است؛ چند سال حبس و یک میلیارد و اندی جریمه که می‌گوید با حبس بالاتر حلش می‌کند. به ازای هر روز حبس، 40هزار تومان از جریمه‌اش کم می‌شود؛ پس حداقل 70سال باید حبس بکشد. البته به ‌نظر خودش با گذراندن نیمی از حبس هم می‌شود با مرخصی بیرون آمد یا تخفیف خورد و منتظر گشایشی بود. اما این عددها تنها صفر و یک‌های ریاضی نیست؛ روزهای عمر است که همیشه می‌گویند کوتاه است و نباید هدر شود. البته اگر آدم‌های این مافیا زنده بمانند و زنده بگذارند.

* آن‌طور که بر‌اساس گزارش عملکرد تیم امحای نیروی انتظامی در اخبار اعلام شده اغلب قاچاق الکل از مرزهای غربی و شمال غربی ایران انجام می‌شود. اما در جنوب، این کالا از امارات، کویت و... به ایران می‌رسد

این خبر را به اشتراک بگذارید